کد مطلب:1573 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:257

خرید و فروش میوه ها


2107- مـیـوه ای كه گل آن ریخته و دانه بسته چنانچه معلوم باشد , كه از آفت رسته است یا نه به طوری كه مقدار حاصل آن درخت را بتوان تخمین زد , فروش آن پیش از چیدن صحیح است , بلكه اگر هنوز هم مـعلوم نباشد , كه از آفت رسته است یا نه , چنانچه میوه دو سال یا بیشتر را بفروشند , یا همان مقداری كه فعلا روییده - به شرط آن كه مالیت قابل توجهی داشته باشد , - بفروشند معامله صحیح است , و هم چنین اگر چیزی از حاصل زمین یا چیز دیگری را با آن بفروشند , معامله صحیح است , ولی احتیاط لازم در این صورت آن است كه ضمیمه طوری باشد كه اگر دانه ها میوه نشوند حافظ سرمایه خریدار باشد.



2108- فروختن میوه ای را كه بر درخت است , پیش از آن كه دانه ببندد و گلش بریزد نیز جایز است , ولی باید با ضمیمه باشد , به طوری كه در مساله پیش گفته شد , و یا آن كه میوه بیشتر از یك سال را بفروشند .



2109- اگر خرمایی را كه زرد یا سرخ شده , بر درخت بفروشند اشكال ندارد , ولی عوض آن را از خرما چه از آن درخت و چه از غیر آن قرار ندهند , اما اگر كسی یك درخت خرما در خانه كس دیگر داشته باشد , در صورتی كه مقدار آن را تخمین كنند و صاحب درخت آن را به صاحب خانه بفروشد و عوض آن را خرما قرار بدهند اشكال ندارد.



2110- فـروختن خیار و بادنجان و سبزیها و مانند اینها كه سالی چند مرتبه چیده می شود , در صورتی كه ظـاهر و نمایان شده باشد و معین كنند كه مشتری در سال چند دفعه آن را بچیند اشكال ندارد , ولی اگر ظاهر و نمایان نشده باشد فروختن آن اشكال دارد.



2111- اگـر خـوشه گندم را بعد از آن كه دانه بسته به گندمی كه از خودش حاصل می آید , یا از خوشه دیگری بفروشند معامله صحیح نیست .